COPD, hartfalen en hartrevalidatie

Wat is COPD?
De afkorting COPD staat voor Chronic Obstructive Pulmonary Disease (Chronische Obstructieve Long Ziekte). COPD is een longziekte waarbij uw longen zijn beschadigd. Ademen is moeilijker en u heeft minder energie. Daardoor kunnen alledaagse activiteiten, zoals traplopen, boodschappen doen of aankleden, lastig zijn.

Wat zijn de oorzaken voor het ontstaan van COPD?
Bij veel mensen is roken de oorzaak voor het ontstaan van COPD, ook mensen die ondertussen gestopt zijn met roken hebben een verhoogd risico op het ontwikkelen van COPD. Bij ongeveer 80% van de mensen is roken de oorzaak voor het ontstaan van COPD, bij de overige 20% spelen andere oorzaken een rol, zoals bijvoorbeeld: astma, longontsteking of andere longziekten, erfelijke ziekten, langdurig contact met andere schadelijke stoffen zoals houtstof, lijm, verfdampen of fijnstof (luchtvervuiling).

Wat zijn symptomen van COPD?
Zoals eerder gezegd is COPD een aandoening waarbij de longen, en specifieker de longblaasjes, beschadigen. Dit kenmerkt zich vaak door benauwdheid, kortademigheid, hoesten, overmatige slijmvorming, vermoeidheid, weinig spierkracht en gewichtsverandering. Mensen met COPD geven ook aan het gevoel te hebben alsof ze door een rietje moeten ademen. Doordat de uitwisseling van zuurstof in de longen verminderd is, daalt het zuurstofgehalte in het bloed en krijgen spieren tijdens inspanning onvoldoende zuurstof, waardoor deze eerder zullen verzuren en de inspanning niet vol te houden is. De fysiotherapeut kan u hierbij helpen.

Fysiotherapie bij COPD
De behandeling van patiënten met COPD bestaat uit een aantal onderdelen en kan individueel of in groepsverband gegeven worden. Het grootste deel van deze training zal bestaan uit fysieke inspanningsoefeningen gericht op het verbeteren van de conditie en kracht van het gehele lichaam en het verminderen van de kortademigheid. Bij deze training hoef je niet meteen te denken aan allerlei zware inspannende oefeningen, maar juist aan bewegen op uw eigen niveau. De fysiotherapeut zal dit samen met u afstemmen. Naast deze training kunnen ook ademhalingsoefeningen, ademspierkrachttraining, houdingsadviezen en ontspanningsoefeningen overwogen worden.

Leeftstijl
De fysiotherapeut geeft ook advies en begeleiding in het zelfstandig uitvoeren van dagelijkse handelingen en zal u stimuleren tot het aanleren van een gezonde leefstijl. U kunt op eenvoudige wijze veel beweging in uw dagelijkse leven inbouwen. Het is daarbij belangrijk om duidelijke en haalbare doelstellingen voor uzelf te stellen. Het is effectiever om regelmatig te oefenen dan af en toe langdurig te bewegen. In het begin zijn de oefeningen misschien moeilijk, maar door de oefeningen vol te houden zult u merken dat het steeds beter gaat.

Vergoeding fysiotherapie bij COPD
COPD is een chronische aandoening en fysiotherapie zal daardoor worden vergoed vanuit de basisverzekering. Hoeveel behandelingen u vergoed krijgt is afhankelijk van de zwaarte van de aandoening. Uw fysiotherapeut zal dit samen met u bekijken.

Afspraak maken

U kunt zich bij ons met én zonder verwijsbrief van de arts aanmelden. Het is van belang dat u aangeeft wat uw klacht is. Wij plannen een afspraak met u in en bieden u een eerste afspraakmogelijkheid binnen twee werkdagen of op een later, passend tijdstip. Bij de eerste afspraak krijgt u een met handige informatie mee naar huis. Wat moet u bij de eerste behandeling meenemen:

• Uw verzekeringspasje en identiteitsbewijs
  • Een handdoek
  • Eventueel de verwijsbrief van de arts