Wat is oedeem en hoe ontstaat het?
Oedeem is een (zichtbare) zwelling van lichaamsweefsel als gevolg van een abnormale ophoping van vocht. Het kan ontstaan als gevolg van ontstekingen, bestraling, hart- en vaatziekten, nierziekten, allergieën, vergiftigingen en veranderingen in de samenstelling van het bloed (zoals eiwittekort). Voor de behandeling van oedeem is het belangrijk om te weten of er sprake is van onvoldoende vochtafvoer via de aderen of van een belemmering van de werking van de lymfvaten. Lymfoedeem komt tegenwoordig veel voor na operatieve behandeling van kanker, vooral als daarbij ook de lymfklieren in die regio zijn verwijderd en is nabestraald met radiotherapie.

Wat doet de oedeemtherapeut?
Oedeemtherapie is vaak een combinatie van verschillende therapievormen. Manuele lymfedrainage voor het afvoeren van het vocht in combinatie met behandeling van bindweefsel en fascietechnieken om littekenweefsel of verklevingen aan te pakken. Omdat ook beweging de lymfafvoer stimuleert, zijn bewegingsoefeningen altijd een belangrijk onderdeel van de therapie. Met behulp van een lijst met specifieke oefeningen kan dagelijks thuis worden geoefend. Lymfetaping, het inzetten van compressiemiddelen kunnen ook een onderdeel van de behandeling zijn.

Veel voorkomende vormen van oedeem
• lymfoedeem (complicatie na lymfeklier verwijdering en/of na bestraling)
• veneus oedeem (complicatie van trombose of operatie van bloedvaten)
• traumatisch oedeem (zwellingen ontstaan na ongeval of operatie)
• primair lymfoedeem (aangeboren defect van het lymfvaatstelsel)
• lipoedeem (chronische aandoening van het vetweefsel)

Tarieven
De aanvullende verzekeringen vergoeden fysiotherapie voor een aantal behandelingen of tot een bepaald bedrag per jaar. Dit kunt u nakijken op uw polis of op de site van uw verzekering. Als uw aandoening in aanmerking komt voor langdurige fysiotherapie en wordt de indicatie chronisch, dan moet u de eerste 20 behandelingen vergoed krijgen uit de aanvullende verzekering of deze zelf betalen. Vanaf de 21ste behandeling is de vergoeding vanuit de basis verzekering, hiervoor wordt het eigen risico aangesproken.

Klik hier voor de informatiefolder

Oedeemtherapie

Afspraak maken

U kunt zich bij ons met én zonder verwijsbrief van de arts aanmelden. Het is van belang dat u aangeeft wat uw klacht is. Wij plannen een afspraak met u in en bieden u een eerste afspraakmogelijkheid binnen twee werkdagen of op een later, passend tijdstip. Bij de eerste afspraak krijgt u  handige informatie mee naar huis. Wat moet u bij de eerste behandeling meenemen:

• Uw verzekeringspasje en identiteitsbewijs
  • Een handdoek
  • Eventueel de verwijsbrief van de arts