Skip to content

Diabetes en bewegen

close-up-asian-man-s-hands-using-lancet-finger-check-blood-sugar-level-by-glucose-meter
Joyce

Geschreven door:

Joyce

Diabetes en bewegen

Heeft u moeite om uw bloedglucosewaarde op peil te houden? Bent u bang dat u een hypo krijgt als u zich inspant? U kan meer controle over uw lichaam krijgen als u meer beweegt!

Bewegen is gezond, u blijft algemeen fitter en het helpt klachten bij diabetes voorkomen. Door bewegen vermindert de kans op onder andere overgewicht, hart- en vaatziekten en andere veel voorkomende aandoeningen/complicaties. De bloedsuiker is beter stabiel te houden, daardoor voelt u zich lichamelijk en geestelijk beter en u heeft veelal minder medicijnen nodig.

Minder medicijnen nodig heeft te maken met de verbranding van suikers in de ‘energiecentrales’ van de lichaamscellen, de mitochondriën. Bij mensen met diabetes type 2 werken de mitochondriën minder goed, waardoor hun lichaam minder goed reageert op insuline, dat de bloedsuiker verlaagt. Het gevolg: er blijft te veel bloedsuiker in het bloed zitten.

Maar buiten de insulineroute is er nog een manier om de bloedsuiker te verlagen: via de zogeheten AMPK-moleculen. Die geven spieren rechtstreeks een signaal om bloedsuiker te verbranden, zonder de tussenkomst van insuline. Beweging activeert die AMPK-moleculen. Daarom is beweging voor diabetes type 2 zo belangrijk, want het zorgt voor meer en betere mitochondriën!

 

Het beste is om gewoon altijd regelmatig te bewegen, ongeacht het moment van de dag. Bouw het bewegen zoveel mogelijk in in het dagelijkse leven. Ga vaker op de fiets naar werk of het station, of boodschappen doen. Of neem vaker de trap in plaats van de lift.

Alle soorten beweging zijn belangrijk, dus zowel beweging waar je nog adem genoeg hebt om te praten maar ook flinke inspanning waarbij je niet meer gewoon kunt praten alsmede krachttraining.

Probeer te voldoen aan de Nederlandse Norm Gezond Bewegen: Om een goede gezondheid te behouden is het gewenst tenminste vijf dagen per week 30 minuten matig intensieve lichaamsbeweging te hebben. Of aan de norm wordt voldaan hangt af van de duur (totaal 30 in blokjes van minimaal tien minuten), de frequentie (minimaal vijf dagen per week) en de intensiteit (iets hogere hartslag en ademhaling. Dus denk aan iets harder op de pedalen trappen bij  fietsen, stevig doorwandelen wandelen, zwemmen of eens flink achter de hond aanrennen.  Net waar u zichzelf zelf het prettigste bij voelt. Iedere dag een beetje bewegen is beter dan je drie keer in de week compleet in het zweet werken, want dan heb je alleen meer kans op blessures.

 

Speciaal voor mensen met diabetes mellitus type 2, die opzien tegen bewegen of moeite hebben met bewegen is in diverse fysiotherapiepraktijken een beweegprogramma ontwikkeld. Tijdens het programma begeleidt uw fysiotherapeut u op een verantwoorde manier naar een actievere leefstijl.

Er wordt, waar mogelijk tot het niveau van de beweegnormen, gestreefd naar het ontwikkelen en in stand houden van een actieve leefstijl en het verhogen van de fitheid. Daarnaast zal de fysiotherapeut aandacht besteden aan het inspanningsvermogen en de spierfunctie, mochten dit beperkende factoren zijn voor het opbouwen en/of onderhouden van een actieve leefstijl.  Het beweegprogramma door de fysiotherapeut zelf zal worden opgesteld, is met name bedoeld voor patiënten die het niet lukt zelfstandig een actieve leefstijl te ontwikkelen en/of te onderhouden.

Wat levert een beweegprogramma u op?

Uw kwaliteit van leven verbetert met een actieve leefstijl: controle over uw bloedglucosewaarde tijdens bewegen, verbeterde conditie en verantwoord bewegen. U heeft een actieve leefstijl die voldoet aan de Nederlandse Norm Gezond Bewegen (NNGB) en u kunt deze leefstijl handhaven.

 

Regelmatig schrijven onze therapeuten een column welke verschijnt in de PC55 en op onze website.

Volg daarnaast onze facebook pagina om op de hoogte te blijven!

 

Deel deze column
Share on facebook
Share on linkedin
Share on email
Lees gerelateerde columns