Niet meer hardlopen door springschenen?

archillis-tendinitis-injury-sustained-while-exercising-running
Joyce

Joyce

Niet meer hardlopen door springschenen?

Ervaar je pijn met hardlopen of heb je met sporten pijn aan je schenen? Mogelijk heb je dan wel last van springschenen, ook wel mediaal tibiaal stress syndroom genoemd. Mediaal tibiaal stress syndroom (MTSS) is de meest voorkomende blessure bij hardlopers. Het komt per jaar bij ongeveer 15% van de beginnende hardlopers voor. Bij mensen die  al langer hardlopen is deze blessure nog steeds bij 16 % aanwezig, maar ook bij andere sporten komt het regelmatig voor.

Maar wat zijn springschenen dan?

Springschenen, oftewel mediaal tibiaal stress syndroom (MTSS) is een aandoening die een zeurende, stekende pijn aan de binnenzijde van het onderste deel van het scheenbeen oplevert. Deze pijn treedt op bij inspanning, maar naarmate de ernst van de blessure toeneemt kan de pijn ook na inspanning of zelfs in rust optreden. MTSS wordt in de volksmond vaak springschenen of shinsplints genoemd vanwege de plaats van de pijn op het scheenbeen. Er is veel onderzoek gedaan naar wat precies de oorzaak is: botoverbelasting, teveel trek van spieren of bindweefsel? Nergens is een duidelijke aanwijzing te vinden voor wat het nu precies is. Het mediaal tibiaal stress syndroom is een pijnsyndroom zonder een duidelijke onderliggende anatomische oorzaak, maar dat wil niet zeggen dat het niet veel klachten geeft!

De (sport)fysiotherapeut stelt op basis van de voorgeschiedenis, ervaren van klachten en lichamelijk onderzoek de diagnose vast. Tevens worden de risicofactoren voor het ontstaan van MTSS in kaart gebracht. Een aantal onderliggende factoren kunnen het ontstaan van MTSS in de hand werken. De klachten kunnen het gevolg zijn van lichamelijke eigenschappen (bijvoorbeeld platvoeten, beenlengteverschil, te korte kuitspieren of enkelklachten), maar ook omgevingsfactoren (bijvoorbeeld ondergrond, slechte warming up) kunnen een rol spelen. Vaak is niet één factor verantwoordelijk voor het ontstaan van de klachten, maar een combinatie van meerdere. De (sport)fysiotherapeut kan helpen om deze risicofactoren in beeld te brengen en hieraan te gaan werken.

Bij de behandeling zal er uitleg en advies gegeven worden toegespitst op de jouw persoonlijke situatie. Tevens bestaat het uit een duidelijke begeleiding gericht op het verminderen van de risicofactoren zodat je weer langzaam kan gaan opbouwen richting sport. Om herhaling te voorkomen dient de trainingsintensiteit langzaam en binnen de pijngrens opgebouwd te worden. Als de klacht verdwenen is en de oorzakelijke factoren zijn aangepakt, kunnen de oorspronkelijke sportactiviteiten weer opgepakt worden.

MTSS is een langdurige klacht. De herstelduur ligt tussen de 40 en 120 dagen, maar in de praktijk blijkt het zelfs vaak nog langer te duren. Indien er niet goed omgegaan wordt met MTSS kan het zo zijn dat je er zelfs jaren mee door blijft lopen. Vaak wordt er veel te doorgelopen met deze klachten. Een sporter met MTSS heeft meestal al jaren pijn als hij zich (opnieuw) meldt bij een fysiotherapeut. Mocht je helemaal geen contact opnemen met een fysiotherapeut dan bestaat er dus kans dat je jaren met deze klachten rond blijft lopen of er zelfs niet helemaal vanaf komt.

Regelmatig schrijven onze therapeuten een column welke verschijnt in de PC55 en op onze website.

Volg daarnaast onze facebook pagina om op de hoogte te blijven!