Achillespees; de zwakke plek van de Griekse held en van de moderne hardloper

Mariette

Mariëtte

Achillespees; de zwakke plek van de Griekse held en van de moderne hardloper

In de mythe sterft de Griekse oorlogsheld Achilles na geraakt te worden door een pijl in zijn achillespees; zijn enige zwakke plek. Om hem onkwetsbaar te maken had zijn moeder hem in de rivier gedompeld terwijl ze hem vast hield bij de hiel. Daar werd hij niet door het water geraakt en de zwakke plek werd hem fataal.

Ook in deze tijd blijkt de achillespees vaak een zwakke plek. Geen fatale aandoening maar wel de oorzaak van het niet kunnen leveren van goede sportprestaties.

Klachten

Een pijnlijke achillespees (achillodynie) is het gevolg van een overbelasting. Dit kan zijn een eenmalige flinke overbelasting of langdurig een beetje overbelasting zoals bij duurloop of springsporten. In eerste instantie treden stijfheid en pijnklachten op na belasting. Vervolgens kan het zich uitbreiden naar klachten bij aanvang van belasting en achteraf. Naarmate de klachten toenemen ontstaan er ook klachten in het algemeen dagelijks leven tot een continue pijn en eventueel zwelling van de pees.

Behandeling

De behandeling bestaat over het algemeen uit het verminderen van de belasting door tijdelijk te stoppen met sporten en het aanpassen van schoeisel middels zooltjes. Ook pijnstilling en ontstekingsremmers worden vaak voorgeschreven. Daarnaast kan gewerkt worden aan het herstelvermogen van het lichaam door te rekken, frictioneren, masseren, tapen en shockwave behandeling. Daarnaast kijkt een fysiotherapeut of alle gewrichten in de omgeving van de pees wel goed bewegen en de pees niet belemmeren in zijn functie.

Meer ingrijpende behandelmogelijkheden als injecteren, immobiliseren middels gips en operatief de irritatie wegnemen worden zelden toegepast. Deze behandelingen hebben veel impact en zijn bij langdurige klachten lang niet altijd effectief.

Dry needling

Dry needling biedt nieuwe mogelijkheden bij het behandelen van de hardnekkige hielpijn. Het is een weinig ingrijpende manier om het herstelvermogen van het lichaam te stimuleren. De verkleving die onstaat bij langdurige achillespeespijn tussen de pees en het omliggende vlies van de pees wordt behandeld door het prikken van 2 naaldjes. Deze ‘droge naaldjes’ worden net onderhuids parallel aan de pees ingebracht. Hiermee kan het weefsel heel specifiek gerekt worden waardoor de circulatie verbetert en het lichaam de irritatie beter kan genezen.

Is uw achillespees uw zwakke plek en wordt u belemmerd in uw sportprestaties of dagelijks leven? Voor behandeling kunt u een afspraak maken voor fysiotherapie.