De slijmbeurs….onze eigen airbag!

Slijmbeurs
Arlinda

Arlinda

De slijmbeurs….onze eigen airbag!

Wat is een slijmbeurs?

Een slijmbeurs is een soort bindweefselzakje, gevuld met gelachtig vocht. Ons lichaam heeft overal slijmbeurzen op plaatsen waar er veel druk en wrijving optreedt. De functie van een slijmbeurs is druk opvangen en wrijving begeleiden. Het is eigenlijk een natuurlijk stootkussen,vergelijkbaar met de airbags in een auto. De bekendste slijmbeurzen zijn die van de schouder en de heup.

De slijmbeursontsteking (bursitis)

De slijmbeurs kan door inklemming bij het bewegen geïrriteerd raken. Het lichaam reageert erop met toename van de doorbloeding en met de aanmaak van meer vocht. De slijmbeurs verzamelt dit vocht en zwelt op. Ten onrechte noemen we de slijmbeurs dan “ontstoken’. De gezwollen slijmbeurs is eigenlijk juist goed zijn werk aan het doen: vocht verzamelen. Ofwel: de airbag opblazen ter bescherming! Het is een natuurlijke beschermingsreactie van het lichaam en daarmee een signaal dat er ergens in het lichaam iets niet helemaal goed gaat in de beweging. Door de zwelling is er minder vrije ruimte is in de schouder of rond de heup en dit veroorzaakt pijn. Een ontsteking van een slijmbeurs kan in 1 of 2 dagen ontstaan, geeft zeer felle pijn, vaak na een grotere inspanning voor de schouder/heup, of een zeer langzaam toenemend beloop hebben, met een doffere pijn. Bursitis gaat vaak samen met peesontsteking en het vrijkomen van kalk uit de pees.

Klachten

Schouder: pijn aan de zijkant/voorkant van de schouder vooral bij bewegen boven schouderhoogte, krachtsverlies en er niet op kunnen liggen. Soms met uitstraling naar de boven- en onderarm.

Heup: pijn bij (trap)lopen, bij zitten met benen gekruist of bij uit de auto stappen en niet op de zij kunnen liggen, de pijn kan uitstralen naar de knie.

Wat kunt u doen bij een slijmbeursontsteking?

• Bewegen is goed, maar alleen binnen de pijngrens
  • Zorg voor meer rustmomenten en een goede nachtrust.
  • Overleg met de huisarts voor een goede pijnstiller/ontstekingsremmer.
  • Het is verstandig om de oorzaak van de bursitis te laten achterhalen.

Een spuit erin?

Een vaak gebruikt middel tegen slijmbeursontsteking is een injectie met een pijnstiller en ontstekingsremmer. Hier kleven helaas wel nadelen aan. De natuurlijke bescherming raakt weg en de kans op schade aan de pees neemt hierdoor juist toe. Omdat niet de oorzaak van het probleem, maar alleen het gevolg is aangepakt, zal in de meeste gevallen de klacht ook weer terugkomen. De ingespoten vloeistof zorgt er ook voor dat pezen, spieren en bindweefsels steeds dunner en dus zwakker worden en gemakkelijker kunnen inscheuren. Dat is de reden dat een spuit alléén gegeven moet worden indien het écht niet anders kan  en dat dat maar maximaal 3x mag gebeuren.

Wat doet de fysiotherapeut?

De fysiotherapeut gaat op zoek naar de oorzaak van het probleem. Bij een bursitis kan de oorzaak bijvoorbeeld uit een blokkade in de nek, de rug of zelfs de voeten komen, vaak in combinatie met een verkeerde houding en overbelasting door sport of werk. Door de blokkades vrij te maken, zal de juiste balans in het gewricht en in het lichaam weer te herstellen. Het zelfherstellend vermogen van het lichaam zorgt ervoor dat de klachten al snel zullen afnemen. Daarnaast krijgt u specifieke oefeningen en houdingsadviezen mee, zodat de klacht ook niet meer terugkomt.